Válasz Orbán Balázs államtitkárnak

Tegnap Orbán Balázsnak azt kellett megmagyaráznia a parlamentben, miért nincsen Nikola Gruevszki, egykori macedón kormányfő tranzitzónában. Ma pedig a Facebookon arról ír, miért nincsen igaza a Magyar Helsinki Bizottságnak, amikor bírálta az államtitkár magyarázatát. A bejegyzés személyeskedő kitételeivel meg az obligát sorosozással itt most nem foglalkoznánk. Ami fontosabb: úgy tűnik, Orbán Balázs közvetve elismerte, hogy a magyar kormány jóvoltából tartózkodik Gruevszki Magyarországon.

Röviden

1) Orbán Balázs államtitkár a parlamentben tegnap azzal indokolta, hogy Nikola Gruevszki menedékeljárását nem tranztizónában folytatják le, és a volt macedón kormányfő nincsen oda bezárva, hogy ő különleges bánásmódot igénylő személy. Erre mi tegnap elmondtuk, hogy hatályos szabályok szerint Gruevszki nem tűnik ilyennek, merthogy nem kisgyerek, nem terhes nő vagy kínzásáldozat. Azt is mondtuk, hogy 2017 márciusa óta a kormányerő törvénymódosítása alapján “tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetben”egyébként sem alkalmazható ez a speciális szabály. Márpedig ilyen “válsághelyzet” van elrendelve országosan két és fél éve. 

2) Orbán Balázs most módosította tegnapi állítását, és ma már azt mondja, hogy mivel Gruevszki jogszerűen tartózkodik Magyarországon, ezért nem is kell a tranzitzónában lennie. Csakhogy ezzel az eshetőséggel mi is számoltunk. Írtunk is róla már a múlt héten. 

Az, hogy valaki a tranzitzónában köteles-e benyújtani a menedékkérelmét, teljesen független attól, hogy esetleg különleges bánásmódot igényel-e vagy sem. “Válsághelyzetbent” csak a tranzitzónában lehet menedékkérelmet benyújtani, ez alól két kivétel van: ha valaki őrizetben van Magyarországon, vagy ha valaki eleve jogszerűen tartózkodik Magyarországon. 

3) Mármost tudnivaló, hogy Gruevszki nincsen őrizetben. Ezek szerint jogszerűen lépett be és tartózkodik Magyarországon. Ezt hogyan tehette? Esetleg volt egy nem-macedón szabályos útlevele, mondjuk, svéd vagy bolgár? Vagy a magyar kormány engedélyével lépett volna be szabályosan? Ez valóban döntő kérdés a hatályos hazai rendelkezések szerint. De ebben eddig nem lehetett világosan látni, mert a kormány nem árulta el, hogyan léphetett be szabályosan a volt macedón kormányfő. 

Orbán Balázs sem mondja ki egyértelműen, hogy pontosan mi történt, ki adott engedélyt a belépésre, és milyen méltányolható indokkal történt az. Viszont az államtitkár Facebook-posztjából, leginkább a jogszabályi hivatkozásból leginkább arra lehetséges következtetni, hogy a volt macedón miniszterelnök a magyar állam engedélyének köszönheti, hogy nem valamelyik tranzitzónában várja menedékkérelmének elbírálását, vagy még inkább nem Szerbiában kell várakoznia arra, hogy az egyik szöges dróttal körül kerített tranzitba beléphessen.

Egyre világosabb, hogy a volt macedón miniszterelnök érvényes útlevél nélkül úgy adhatta be a tranzitzónán kívül a menedékkérelmét, hogy minden általános szabályt félretéve a kormány neki különleges eljárást biztosított, szemben például a háború által elüldözött gyerekekkel. Mindennek különös bukéja van ma, a gyermekjogok nemzetközi világnapján.

Picit hosszabban

Orbán Balázs azt mondta tegnap a Parlamentben, “hogy a volt macedón miniszterelnök nem a tranzitzónában tette meg [a menedékkérelem benyújtását], az a 2007. évi LXXX. törvény, a menedékjogról szóló törvény, 71/A § (7) bekezdésén alapul, amely szerint különleges bánásmódot igénylő személyek esetén a határon lefolytatott eljárás szabályai nem alkalmazhatóak.”

Erre reagálva tegnap kollégánk, Léderer András, majd mi is itt a Facebookon leírtuk, hogy az államtitkár téved. Egyfelől tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetben a menedékjogról szóló törvény 80/I. § (i) szerint nem kell alkalmazni egyebek mellett a 71/A. §-t. Vagyis attól még, hogy valaki különleges bánásmódot igénylő személy, a tranzitzónában kell benyújtania a kérelmét, és ott is kell maradnia az eljárás végéig.

Ráadásul a törvény pontosan meghatározza, ki számít különleges bánásmódot igénylő személynek:

“A kísérő nélküli kiskorú, vagy olyan kiszolgáltatott személy – különösen a kiskorú, az idős, a fogyatékkal élő személy, a várandós nő, a kiskorú gyermeket egyedül nevelő szülő, valamint a kínzást, nemi erőszakot vagy a pszichikai, fizikai vagy szexuális erőszak más súlyos formáját elszenvedett személy –, akiről helyzetének egyedi értékelését követően megállapítható, hogy sajátos szükségletekkel rendelkezik”.

Erre válaszként kedden reggel Orbán Balázs Facebook-oldalán közzétett egy újabb bejegyzést, melyben azt írja, hogy az általunk hivatkozott és fent elmagyarázott 80/I. § után következő 80/J. § „kifejezetten előírja a tranzitzónán kívüli eljárás alkalmazását.” Az általa hivatkozott 80/J. § (1) a következőt mondja:

 „Menedékjog iránti kérelmet a menekültügyi hatóság előtt személyesen, kizárólag a tranzitzónában lehet benyújtani, kivéve, ha az elismerését kérő

a) személyi szabadságot érintő kényszerintézkedés, intézkedés vagy büntetés, hatálya alatt áll,

b) a menekültügyi hatóság által elrendelt menekültügyi őrizet hatálya alatt áll, vagy

c) jogszerűen tartózkodik Magyarország területén és nem kéri befogadó állomáson történő elhelyezését.”

Mivel a volt macedón miniszterelnök Magyarországon nincsen őrizetben [a) pont], nincsen menekültügyi őrizetben [b) pont], így csak az maradhat, hogy jogszerűen tartózkodik Magyarországon [c) pont]. Igen ám, csakhogy úgy tudni (és ezt a macedón hatóságok is megerősítették), az útlevelét, amivel jogszerűen beléphetett volna Magyarországra, elvették tőle a macedón hatóságok, megakadályozandó, hogy elhagyja az országot. Akkor hogy léphetett be mégis jogszerűen Szerbiából Magyarországra?

Orbán Balázs nem fejti ki, de a Schengeni határ-ellenőrzési kódex lehetőséget ad a tagállamoknak, hogy különleges esetekben engedélyezzék olyanoknak is a határátlépést, akik egyébként azt például okmányok hiányában nem tehetnék meg:

A kódex 5. cikk 4) bekezdés (c) pontja szerint „valamely tagállam – humanitárius okból, nemzeti érdekből vagy nemzetközi kötelezettségek következtében – engedélyezheti az (1) bekezdésben említett egy vagy több feltételt nem teljesítő, harmadik országbeli állampolgárok belépését saját területére.”

Ki-ki döntse el maga, hogy vajon humanitárius okból vagy nemzeti érdekből, netán nemzetközi kötelezettség miatt kapta-e meg ezt a kivételezést a volt macedón miniszterelnök. Esetleg más, jogszabályon túli oka lehetett?

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.