Jogállamisági gyorstalpaló tudásra szomjúhozó politikusoknak

Hogy kerül egy tyúktojás a biliárdasztalra? Mit keresnek cápák a futópályán? Miért fogják az úszóra a startpisztolyt? Az Európai Bizottság videóiból bárki megértheti, mi van akkor, ha nem működik a jogállam. Ahogyan azt is, mi van akkor, ha igen. 


„A jogállamiságnak nincs egy pontos, körülhatárolható definíciója, nem lehet egy séma szerint azt mondani, hogy te nem vagy jogállam” – nyilatkozta még négy éve igazságügyi miniszterként Varga Judit. És ezt szajkózzák kormánypárti politikusok azóta is. Szerintük annyira viszonylagos fogalom, hogy voltaképpen nincsen értelme használni, és különösen nincs értelme számon kérni. Ez mesebeszéd.

Az már 2020-ban sem volt igaz, hogy ne lehetne megmondani egy országról, hogy ott nem működik jogállam. És itt nem csak a tankönyvi diktatúra Észak-Koreára, Kubára, Mianmarra vagy Zimbabwére lehet gondolni, de pontosan lehetett tudni az Európa Tanács-tag Oroszországról vagy Törökországról is, hogy nem jogállam. 

Egyszerű és nagyszerű

Abban azonban volt némi igazság, hogy nincsen egy séma, egyetlen jogállamisági mérce, ami a méterrúd egyszerűségével működne. Merthogy már akkor is több mérceváltozat volt használatban. De ezeknek igen sok közös metszetük volt és van. Ezt a magyar miniszter is tudta jól, de azt is tudta, hogy a magyar állam már nem ugorja meg semelyik komolyan vehető mércét.

Pedig a dolog igen egyszerű: ahol jogállam van, ott egy miniszter, egy rendőr vagy egy polgármester is ugyanazokat a szabályokat köteles betartani, mint bárki más. Senki nem áll a törvény felett. Ahol jogállam van, ott egy demokratikusan megválasztott kormány sem tehet meg akármit: bírók, ombudsman, civil szervezetek és újságírók biztosítják, hogy ne élhessen vissza a hatalmával. Ahol jogállam van, ott mindig megtudhatjuk, hogy a kormány mit miért csinál, és ha nem tetszik, a bírálatunkat elmondhatjuk nyilvánosan is. Ahol jogállam van, ott biztonságban élhetünk, mert pontosan tudhatjuk, hogy mit vár el tőlünk az állam, ahogy azt is, hogy mi mit várhatunk el tőle.

A jogállam lényege, hogy a törvényeknek, a jognak mindenki alá van rendelve. A szabályok mindenkire vonatkoznak. Teljes a törvény előtti egyenlőség és a jog uralma mindenki és minden intézmény felett.

Ha érdekel,  miért aggasztó a jogállamisági helyzet Magyarországon, legjobb, ha elolvasod a Magyar Helsinki Bizottság összefoglalóját:

A nép hat elvárása

Az Európai Bizottság már 2019-ben meghatározta, mit is kell érteni jogállamiságon  a jogállamokban valamennyi közhatalmi jogosítványt kizárólag törvényes korlátok között, a demokrácia értékeinek és az alapvető jogoknak megfelelően, valamint független és pártatlan bíróságok felügyelete mellett alkalmazzák.

A jogállamiságba a következő elvek és gyakorlatok értendők bele, vagyis érvényesülésük nélkül az állam nem jogállami módon működik:

  • a törvényesség, ami az átlátható, elszámoltatható, demokratikus és pluralista törvényhozási eljárást hordozza magában;
  • a jogbiztonság;
  • a végrehajtó hatalom, a kormány önkényességének tilalma;
  • a független és pártatlan bíróságok által biztosított hatékony bírói jogvédelem, ideértve az alapvető jogok tiszteletben tartását is;
  • a hatalmi ágak szétválasztása; és
  • a törvény előtti egyenlőség.

A Bizottság hat kis videója

Az Európai Bizottság most szellemes animációs filmekkel mutatja meg, hogy mit jelent, ha működik a jogállam, és ha nem. 

A sorrend ugyan változott némileg:

  • törvényesség, amely átlátható, elszámoltatható, demokratikus és pluralista törvényalkotási folyamatot jelent;
  • jogbiztonság;
  • a végrehajtó hatalom önkényes gyakorlásának tilalma;
  • hatékony bírói védelem független és pártatlan bíróságok által, hatékony bírói felülvizsgálattal, beleértve az alapvető jogok tiszteletben tartását;
  • a hatalmi ágak szétválasztása; és
  • a törvény előtti egyenlőség.

De a lényeg semmit sem változott. A jogállamiság értelmében minden közhatalom mindig a törvény által meghatározott korlátok között, a demokrácia és az alapvető jogok értékeinek megfelelően, független és pártatlan bíróságok ellenőrzése alatt jár el. Ezt nem csak csak egy átlagember, egy honpolgár, de egy politikus is megértheti. Már akkor, ha meg akarja érteni.