Kecskére káposztát, rendőrre házkutatás engedélyezését

Az ügyészség minap ismerte el, hogy nem volt bűncselekmény, amikor kutyapárti aktivisták ragasztották át a kormány gyűlöletplakátjait. Ez jó dolog. De az már nem, hogy ezt megelőzően, hónapokkal a politikai akciójuk után házkutatást tartottak náluk a pécsi életvédelmis rendőrök. Minderre maga a rendőrség adott engedélyt.

A házkutatás súlyos beavatkozás a magánéletbe. A szomszédok vizslató tekintetének kereszttüzében egyenruhás rendőrök vonulnak be a lakásba. Látják az elől felejtett szennyes ruhát, megnézik a falon az okleveleket. Benéznek a szekrénybe, kihúzzák a fiókokat. Rosszabb esetben átnézik a laptop és a telefon tartalmát: elolvassák a párodnak vagy a szüleidnek elküldött üzeneteket, ránéznek a strandon készült fényképekre, a keresési előzményekre. 

Egyéb következmények is lehetségesek: másnap a szembe szomszéd gyanakodva néz, a sarki boltban picit megfagy a levegő, amikor leugrunk kenyérért. Harmadnapra már a gyerek tanára is tud a történtekről egy jól értesült szülőtárstól, a munkahelyen pedig a főnök hirtelen beszélni szeretne veled négyszemközt.  

Pécs nem Hollywood!

Kipróbált jogállamokban ennyire súlyos jogkorlátozást csakis bíró engedélyezhet. Minannyian megtanultuk ezt az amerikai filmekből. Ezzel szemben Magyarországon a büntetőeljárásról szóló törvény szerint házkutatást a bíróságon és az ügyészségen kívül maga a nyomozást végző hatóság is elrendelhet. Következésképpen a nyomozást folytató rendőrség bármilyen csekély súlyú bűncselekmény esetén felhatalmazhatja saját magát arra, hogy átkutassa a gyanúsnak vélt személyek ingatlanát. 

A Kétfarkú Kutyapárt két politikusa 2021 nyarán átragasztott két LMBTQI-ellenes plakátot Pécs központjában. Facebook-oldalukon nyíltan elmondták: így akartak tiltakozni a kormány homofób véleményével szemben. 

Egy helyi kormánypárti feljelentése feljelentését követően indított nyomozást a Pécsi Rendőrkapitányság Életvédelmi Alosztálya rongálás bűncselekménye miatt. A kivonuló helyszínelők számos fényképet készítettek a hirdetőoszlopokról, valamint lefoglaltak egy „elemi szálat” is. Hónapokkal később meggyanúsították a két ellenzéki aktivistát, és átkutatták mindkettejük lakását.

A házkutatást a nyomozást végző rendőrség rendelte el, és feljogosította a rendőröket a lakásban található laptopok, számítógépek átvizsgálására is. 

Strasbourg nem Pécs?

A Magyar Helsinki Bizottság ügyvédje a büntetőeljárással szembeni panaszában rámutatott, hogy ügyfeleit olyan plakátok átragasztásával is meggyanúsították, amelyekhez semmilyen bizonyíték nem kötötte őket. A panasznak helyt adva az ügyészség meg is szüntette a büntetőeljárást, hiszen két plakát megrongálása – mivel az okozott kár nem haladja meg az 50 000 forintot – csak szabálysértést valósít meg, nem bűncselekményt. 

Szabálysértés, ha túl hangosan hallgatod szombat este a zenét, és ezzel zavarod a szomszédokat, vagy ha nem vettél észre egy 50-es táblát és túl gyorsan hajtottál. A szabálysértés a bűncselekményhez képest a társadalmi normáknak sokkal csekélyebb fokú megsértése, éppen ezért szabálysértés esetén nem lehet például hónapokra letartóztatni valakit, és nem lehet házkutatást elrendelni sem. Házkutatás elrendelésére kizárólag bűncselekmény megalapozott gyanúja esetén kerülhet sor.

Mi következik ebből? A két plakát megrongálás miatt elrendelt házkutatás súlyosan jogsértő volt, hiszen nem történt bűncselekmény. Különösen aggályos, hogy a házkutatást véleménynyilvánítási szabadságukkal élő ellenzéki politikusok terhére rendelték el akkor, amikor már belátható közelségben voltak az országgyűlési választások. 

Ide vezet a független bírói kontroll hiánya, és többek között ezért is megengedhetetlen egy jogállamban, hogy házkutatásról a nyomozást végző rendőrök döntsenek. Ezért nem bízzuk kecskére a káposztát. 

A Magyar Helsinki Bizottság a jogszerűtlen házkutatás miatt az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordul.